در حالی که زلزله در کمین تهران است، رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران می‌گوید که «آمادگی بالا نیست» اما اوضاع از قبل بهتر شده است.

زلزله

به گزارش همشهری آنلاین، روز پنجشنبه زلزله ٣ ریشتری در عمق ١٠ کیلومتری، رباط کریم در استان تهران را لرزاند. علی نصیری رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه «روزانه در تهران به طور متوسط ٢ زلزله زیر ٣ ریشتر رخ می‌دهد»، می‌گوید که اگر زلزله شدید رخ دهد «آمادگی بالا نیست»، اما اوضاع از قبل بهتر شده است.

برآورد میزان تلفات زلزله تهران محرمانه است

تهران در محاصره ٣ گسل اصلی مشا، شمال پایتخت و ری است و هر لحظه ممکن است زلزله‌ای رخ دهد. نصیری در خصوص میزان تلفات زلزله شدید در تهران می‌گوید که «برآوردهایی از میزان تلفات احتمالی وجود دارد، اما محرمانه است».

آخرین زلزله بزرگ تهران کی و کانونش کجا بود؟

آخرین زلزله بزرگ در استان تهران با شدت ٧ ریشتر در سال ١٢٠٨ در دماوند رخ داد. این زلزله تلفات و ویرانی شدیدی به همراه داشت. به گفته محسن نادی مشاور سازمان مدیریت بحران شهر تهران، «دوره بازگشت زلزله بزرگ بین ١٨٠ تا ٢٠٠ سال است» و تهران در صد و نود و چهارمین سال خود در این زمینه قرار دارد.

برای پیش‌بینی وقوع زلزله سیستم هشدار سریع در تهران نصب شده است. این سیستم می‌تواند موج اولیه زلزله را که خرابی ایجاد نمی‌کند، چند ثانیه زودتر اطلاع ‌دهد و بلافاصله به صورت هوشمند گاز، آب و برق قطع می‌شوند.

علاوه بر تهران، بسیاری از استان‌های کشور زلزله‌خیز هستند و آمادگی آنها هم در برابر زلزله کم است.

خطوط حیاتی آب ،گاز و برق باید ایمن شوند

علی ماجدی کارشناس مدیریت بحران می‌گوید که «کسی نمی‌تواند زمان دقیق زلزله را مشخص کند» و فقط باید آموزش‌های پیشگیری از وقوع بحران به شهروندان داده شود.

رضا جمالیان دیگر کارشناس مدیریت بحران دیگر، با بیان اینکه زلزله در کمین تهران است، می‌گوید که «باید خطوط حیاتی (آب ،گاز و برق) ایمن شوند» و تعداد دستگاه‌های شتاب‌نگار هم افزایش یابد.

ساختمان‌های بزرگ و پرجمعیت تهران روی گسل

به گفته کارشناسان، تعداد زیادی از ساختمان‌های بزرگ و پرجمعیت تهران روی گسل قرار دارند و باید ایمن‌سازی لازم در آنها صورت گیرد. همچنین باید نظارت جدی بر نحوه ساخت‌ و سازها از ابتدای کار صورت گیرد تا دیگر به سرنوشت متروپل‌ها دچار نشویم.

آسیب دیدن ۶۰ درصد ساختمان‌ها در زلزله احتمالی تهران

«اگر زلزله بالای ٧ ریشتر در تهران رخ دهد، قریب به ۶۰ درصد از ساختمان‌های موجود آسیب می‌بینند،» این را علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید.

کد خبر 861511
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    14 0
    محرمانه نیست پدر علم زمین شناسی ایران آقای عکاشه فرمودن رو تهران بتن بکشید دوباره بسازید حالا می خوایین اور کنین می خوایین چاپ نکنین مهم نیست همه میمیریم به قول اون مهندس زلزله که تو تلویزیون اعلا کرد دعا کنین همه تو تکون اول فوت کنیم
    • احمد IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
      1 1
      اگر جهادی و ترمز بریده بدون استدالال علمی نخواهیم حلش کنیم قابل پیشگیری است
  • ناشناس IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    12 2
    خدا به داد بچه‌ها وبیماران برسه
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
      10 6
      خداروشکر زودتر بشه این زلزله ما که نمیتونم ی خونه ۳۰ متری اجاره کنیم
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    2 4
    تهران خیلی شهر بدقواره ای شده همان بهتر یه زلزله ای چیزی بیاد از نو بسازنش!!!
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    0 1
    تهران دربرابر زلزله به صورت ناخواسته دربرابر زلزله مقاوم سازی شده و زلزله مخرب تهران ندارد .
  • بازنشسته IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    3 1
    زلزله های تورم و بی عدالتی از هر نوع زلزله ای بدتر است
  • سید IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    2 1
    خدا نکنه زلزله کشور ما رو درگیر کنه ، بدترین حالت ، زنده ماندن زیر آوار است خدا از سر کشور ما دور کنه این بلای طبیعی را
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    1 1
    سخنان بعضی از این اقایان را جدی نگیرید. عده ای دوست دارند هرچند وقت یکبار مطرح گردند. باتشکر
  • US ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    4 0
    اولا زلزله یک پدیده(نه بلایا) طبیعی است و دراکثر مکانهای زلزله خیز دنیا مثل ژاپن و امریکای شمالی درقست کالیفرنیا و....... که تجربه زلزله های شدیدتری ازتهران داشتند حالا چرا انها توانستند با این پدیده به راحتی کناربیایند ولی ماهنوز ترس نگرانی داریم؟ شما برای ساخت یک خانه و یا ساختمان مسکونی در امریکا موظف به رعابت کدهای ساختمانی هستید و بازرسان ساختمانی درمراحل مختلف چک میکنند و این کار بردوش شهرداری های(محلی) است و هزینه هم ندارد و مناطق مسکونی و تجاری و تفریحی و اموزشی تفکیک شده است! شهرداری منطقه یک درخیابان 8 متری برج بیست طبقه بدون جواز میده درموقع زلزله اتش نشانی چطوری خدمات رسانی کنه؟ و یا خاکبرداری های غیر اصولی درکل تهران که برای هرساخت وساز بدون در نظرگرفتن مسایل فنی و مهندسی ان که امروزباعث نشست زمین درتهران شده است و .........؟ برای یک ساختمان 4 طبقه و کمترکه احتیاج خاکبرداری نیست و......؟ و گرنه خود زلزله اینقدرترس وحشت نداره؟ بعداززلزله ان امدارسانی و خدمات رسانی مهم است حالا ما چندتا ایستگاه اتش نشانی و یا شیلتر یا پناهگاه و..... یا پد هلی کوپترداریم؟از ماست که برماست!
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    2 1
    خدایا خودت به همه کمک کن خودت به دادمون برس
  • ناشناس IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
    0 0
    باسلام اولا خدا نکند که زلزله بیاید همیشه خداوند راشکر کنید واز کوفر گفتن بپرهیزید تا خداوند بلا نازل نکند